חוויית עובד – המשמעות הפסיכולוגית שמאחורי הבאז

חוויית עובד – המשמעות הפסיכולוגית שמאחורי הבאז

חוויית עובד הגיעה לעולם הפנים ארגוני מעולם השיווק, בו דיברו ועיצבו במשך שנים את חוויית הלקוח. לבסוף הבינו ששיפור חוויית העובד הינה שוות ערך לשיפור חוויית הלקוח והמתאם ביניהן מלא וחיובי.

אולם היום אני רוצה לצלול אתכם לעומק המושג 'חוויית עובד' ולהשפעתו הפסיכולוגית על העובד ועל תוצאות הארגון.

למה דוקא 'חוויה'? אפשר לפרש את המושג חוויה כ'כייף, שמחה, הנאה אסתטיקה וכד', אולם חוויה היא הרבה יותר מכל אלה. חוויה היא צורת ההשפעה שלנו על תפישות ורגשות של העובדים בארגון.

מה אתם חושבים על עובד שחווה ביקורתיות במקום העבודה, גם אם אינה נאמרת במילים, האם הוא יעז להיות יצירתי ולהעלות רעיונות לא שיגרתיים? האם הוא יעז לפרוץ לשווקים חדשים?

מה דעתכם על עובד שמרגיש שהארגון מחזר אחריו ומפנק אותו ללא הרף? האם הוא יעריך את הארגון ויודה כל יום על המצאותו בו?

תפישות העולם שלנו נבנו מתוך חוויות חיינו, פרויד יאמר שמתוך החוויות שחווינו עד גיל 6, אבל רבים אחריו כבר הוכיחו שגם חוויות מאוחרות יותר משפיעות על תפישותינו לגבי העולם.

בצורה הפשוטה ילד שחווה ביקורתיות יכול לפתח תפישת עולם שהוא 'לא בסדר' ולחוש אשמה גם כשהדברים אינם תלויים בו. והביקורתיות לא היתה חייבת להאמר במילים, מספיק גם חווייה של ביקורתיות כאשר למשל זרקו את הצורים שלו לפח או תיקנו דברים שהכין..

יש אינסוף דוגמאות לתפישות שנצרבו במוחינו עקב חוויות, ומה שמתוחכם עוד יותר זה שלאו דוקא חוויות שנראות לנו מבחוץ 'נעימות' צורבות את התפישות שרצינו. בדוגמא הפשוטה תחשבו על גבר שמחזר אחרי אשה שולח לה פרחים, שירים, מביא לה מתנות, בא לקחת אותה במיוחד מכל מקום בו תהיה וכד'.. התפישה שעלולה להרקם אצל המחוזרת היא דוקא הפוכה: הוא כנראה לא גבר שווה / אולי הוא לא מצליח לתפוס אף אחת..

נחזור לשאלות שבתחילת המאמר: מה אתם חושבים על עובד שחווה ביקורתיות במקום העבודה? מה דעתכם על עובד שמרגיש שהארגון מחזר אחריו ומפנק אותו ללא הרף?

עיצוב חוויית עובד

חוויית עובד אינה יכולה להיבנות באופן אינטואיטיבי, חשוב מאד שנבין את ההשפעות של כל הניואנסים ממנה מורכבת החוויה ונאזן פסיכולוגית בין הגורמים השונים כדי ליצור ולשמר את תפישות העולם שאנחנו רוצים עבור הצוותים שלנו.

האתגר הנוסף שלנו, לאחר בניית החוויה שתיצור את התפישות שאנחנו רוצים, היא שינוי התפישות שהושרשו בארגון עד היום. ארגון שהתנהל שנים בחוויות שיצרו בקרב העובדים פחד או חוסר אמון או תחרותיות ורוצה ביום אחד לשנות את חוויית העובדים לחוויה של 'ביחד' ו'שיתופיות' ימצא עצמו נהדף ע"י התפישות המושרשות בקרב העובדים, כאן אנו מציעים תהליך עומק של חשיפת התפישות החוסמות שהושרשו בארגון ושחלקן אפילו לא נגישות למודעות של העובדים ובכל זאת מנהלות אותם באופן לא מודע.

לאחר חשיפת התפישות החוסמות, אנו יוצאים לתהליך מרתק של שינוי תפישות, אותו אנו מבצעים במודל שיתופי של סיעור מוחות, המודל מעביר את הצוותים תהליך של מודעות לתפישות הקיימות ולתפישות הרצויות ומאפשר להם לבחור איך ירצו לנהוג מעכשיו. המודל מציף מתוך הצוותים בשטח רעיונות ליישומים והטמעות ורותם את הצוותים לשינוי המתגבש.