הקדמה: מהו תת מודע קהילתי

הקדמה: מהו תת מודע קהילתי

הבאז של תת מודע הולך ומתעצם בשנים האחרונות. וכל זה למה? כי אנשים מחפשים איך להשפיע ואיך לשנות את מציאת חייהם, ואחרי שמיצו את כל האפשרויות לשינויים חיצוניים שניתן לעשות במודע, הם הבינו שיש עוד אפשרויות לשינוי, ממקום פנימי, עמוק ומוסתר יותר בתוכם, משם יש חקירה אינסופית על השפעת תת המודע של אדם על חייו ומשם אנו רואים בשנים האחרונות הצעות שונות ורבות לשינוי תת המודע.

ההסתכלות החדשה שאני מציעה היא שגם לקבוצת אנשים, קהילה, שיכולה להיות: ארגון, משפחה, עיר, אומה, דת, וכד' יש תת מודע קהילתי המשותף לחברי הקבוצה ואשר לעיתים כאשר רוצים לבצע שינוי במציאות הקבוצה, ישנה אפשרות שתת המודע הקהילתי שלהם חוסם את השינוי.

ניזכר קצת בסוגי תת המודע שאנו מכירים עד היום

פרויד דיבר על תת מודע אישי, שנצרב מחוויות ילדותנו, לפי פרויד עד גיל 6.  בתוך טווח הגילאים הנ"ל יש המציינים את התקופה הטרום מילולית, מתקופת העוברות ברחם ועד גיל שנה לערך, בה ישנה השפעה גדולה מאד של חוויות שחווינו ישירות על תת המודע, בשל חוסר היכולת לתמלל אותן ולהבינן.

יונג הרחיב את המושג תת מודע, וטבע את המושג: תת מודע קולקטיבי, יונג מדבר על קודים צרובים במוח האנושי אשר עוברים מדור לדור, ואשר קיימים בקרב כל בני האנוש בין אם בשבטים ובין אם בערים, יונג קרא לקודים האלה 'ארכיטיפים' ביניהם הוא מציין את הבית שיצוייר כבית עם גג גם ע"י תושבי ערים גדולות שיש בהם רק בניינים רבי קומות, ועוד סמלים רבים כמו הנחש, והמנדלה וכד'..  זרמים נוספים מציינים גם תנוחות גוף אנושיות אשר עוברות בין הדורות ופרשנותם זהה בקרב כל יצור אנוש, לדוגמא תנוחת ידיים מערסלות מקושרות במוח האנושי לדאגה caring , תנוחת ידיים לשמיים כבקשת עזרה ועוד..

השפעות נוספות על תת המודע האישי, נגרמות בהעברה בין דורית, כדוגמת דור שני לשואה, במצבים אלה התנהגויות סמויות מעבירות את התחושות, הרגשות, הפחדים והחוויות ישירות מתת המודע של ההורה לתת המודע של הילד. לדוגמא, הורה יוצא שואה שאוסר על הילדים לזרוק אוכל ומחייבם לסיים את הכל, יכול להעביר מסר לילדיו שהעולם מסוכן, שמה שיש יכול להעלם ביום אחד, שדבר אינו בטוח, וכל זאת מבלי שילדיו חוו משהו אמיתי מכל זה בחייהם, אך תת המודע שלהם יקבל באמצעות התנהגות סמוייה של ההורה את כל המסרים מתת המודע שלו.

מכאן אני רוצה לצאת אתכם למושג חדש אותו טבעתי בשנתיים האחרונות ועמו אני יוצרת שינויים מהותיים בארגונים.

תת מודע קהילתי

יש תת מודע נוסף, והוא תת מודע קהילתי, זהו תת מודע משותף לקבוצת אנשים שחולקים יחד פעילות מסויימת. זה יכול להיות חברי משפחה, חברי ארגון בעבודה, חברי עיר או מדינה וכד'.. ממחקרים רבים שביצעתי, נמצא שחברי קבוצה חולקים תת מודע הכולל אמונות ותפישות משותפות ומה שמיוחד הוא שהמידע המשותף להם נמצא באזור לא מודע, כלומר לא נגיש עבורם. הדבר הופך למעניין הרבה יותר כאשר האמונות והתפישות בתת המודע הקבוצתי חוסמות את הקבוצה מלהתקדם. ומגבילות את הקבוצה באופן לא מודע מלהגיע ליעדים שהציבה לעצמה.

אנחנו יכולים לראות תת מודע שכזה במשפחה, כאשר חברי המשפחה חולקים תפישת עולם מסויימת באופן לא מודע, לדוגמא ש'אסור לסמוך על מי שאינו בן משפחה', ותפישת עולם זו יכולה להגביל אותם כמשפחה מליצור שותפויות, חברויות עמוקות, ואף מלקבל תמיכה ועזרה בעת הצורך מאחרים.

כך גם תת מודע של עובדים ומנהלים בארגון מסויים יכול לחסום את התפתחות הארגון. ממחקרים מצאנו תפישות לא מודעות בארגונים אשר חוסמות שיתוף פעולה בין המחלקות השונות, מצאנו תפישות לא מודעות בארגון אשר גורמות לשחיקה מאד גדולה של אנשי הצוות, מצאנו תפישות לא מודעות אשר מגבילות את היקף המכירות של החברה, ותפישות לא מודעות אשר גורמות לעובדים בתפקידים מסויימים לעזוב את התפקיד לאחר X זמן, ואף תת מודע ארגוני שגורם לעובדים להרגיש חוסר אמון בארגון ומכאן גם חוסר חיבור רגשי ועוד השפעות רבות ונרחבות של תת מודע ארגוני על מציאות הארגון.

אז איך משנים תת מודע של קהילה ?

הדרך לשינוי מציאות הקהילה, עוברת דרך שינוי תת המודע שלה, התהליך שאנו מבצעים דומה לתהליך פסיכולוגי שעובר אדם עם עצמו בתהליך שינוי, רק שאנו מבצעים אותו בצורה שונה ומהירה הרבה יותר.

בתהליך פסיכולוגי, שעובר אדם פרטי, נחשפות תפישות ואמונות שמנהלות אותו בתת המודע, ומרגע שהן צפו למודע, יכול האדם לבחור אם להמשיך להתנהל לפיהן או לפעול אחרת, תוך כדי התהליך מסגל האדם התנהגויות חדשות שנובעות מתפישות עולם שונות, וככל שהוא פועל בהתנהגויות החדשות כך מושרשות אצלו תפישות חדשות, והתהליך שעבר מוטמע.

אנו במכון aware מבצעים תהליך אבחוני מרתק, שחושף את תת המודע של הקהילה, התהליך שלנו מתבצע באמצעות מחקר איכותני בקבוצות מיקוד חווייתיות שבסופו אנו מגישים דוח מעמיק על התפישות הלא מודעות המשותפות לחברי הארגון וכן פירוט מלא של ההתנהלות והגורמים שיוצרים ומשמרים את תת המודע הקהילתי המסויים שמצאנו בארגון.

לאחר הדוח, אנו יוצאים לתהליך של שינוי, התהליך חושף בפני הצוותים את התפישות הלא מודעות ויוצא עמם בתהליך שיתופי של בחירה אילו תפישות ירצו לשנות, אילו תפישות חדשות ירצו לאמץ וכיצד הן יבואו לידי ביטוי בהתנהלות שלהם בשטח.

התוצרים של שינוי תת המודע הקהילתי בארגון מגיעים לתוצאות מרחיקות לכת, משיפור החיבור הרגשי לארגון דרך הפחתת שחיקה, העלאת המכירות, הגברת שיתוף פעולה ועוד ..

שינוי תת המודע הקהילתי מאפשר קפיצת מדרגה משמעותית בארגון.

_ _ _

להצגת ניתוחי מקרה מפרוייקטים שביצענו, מוזמנים ליצור קשר

מלכה אשר – מייסדת ומנהלת המכון

aware – המכון לאבחון ושינוי תפישות

malka@aware.co.il

054-4755162