תת מודע קהילתי – פרק 2 :  אם הקירות היו יכולים לדבר

'אם הקירות היו יכולים לדבר' – איך לצוד תרבות ארגונית חמקמקה?

מה ההבדל בין תרבות ארגונית לתת מודע ארגוני?

כשאני מדברת על תת מודע קהילתי-ארגוני, הרבה אומרים "זו תרבות ארגונית". ואכן, לכאורה אני מדברת על תרבות ארגונית אלא שהמושג 'תרבות ארגונית' קצת נשחק, קצת התכווץ וקצת נשאר מעל פני השטח…
מכירים את הקרחון (שגם הוא כבר די שחוק : ) 20% מעל פני השטח, 80% מתחת . .
רוב הארגונים עובדים על התרבות הארגונית, אלא שהם לרוב עובדים עם ה20% הגלויים, שניתן לראות אותם, לדבר עליהם, לשאול עליהם בסקרים.
הבעיה היא שאם אכן אנחנו יודעים מהי התרבות הארגונית והיא לא בהכרח משרתת את התקדמות הארגון, איך זה שהיא ממשיכה להתקיים?
בכל ארגון עוברים מסרים לא מילוליים, זה הרובד הלא מודע של התרבות הארגונית, והוא חמקמק ביותר, כולם יודעים שהוא קיים, אבל לא יודעים איך 'לשים עליו את היד', איך לחשוף אותו בצורה ברורה ומדוייקת ואחר-כך – איך לשנות אותו?
הרובד הלא מילולי, בשל היותו לא מודע, משפיע לרוב הרבה יותר מהרבדים המודעים שמעל פני השטח, כאשר מנהלים אותנו דברים שלא במודע, אין לנו יכולת לבחור להתנהל אחרת, הם כמו שקופים לנו ואנו מהלכים בשביל צר מבלי לראותם, שם הארגון יכול להחמיץ הזדמנויות ולמצוא עצמו עושה 'שידורים חוזרים' במקום שינוי והתאמה לנדרש.
 
כשהרצאתי על הנושא באחד ממשרדי הפרסום, הם חייכו וקראו לזה 'אם הקירות יכלו לדבר', הם סיפרו שמרוב תחלופה רבה של עובדים, הם עדיין ממשיכים להתנהל באותו אופן ועם אותן הבעיות.
באחת מחברות הביטוח הגדולות סיפרו לי על מחלקה גדולה המורכבת מ-2 תתי מחלקות, שלאורך שנים, הצוות במחלקה האחת תמיד ממורמר ואין חיבור בין אנשי הצוות, בעוד צוות המחלקה השנייה תמיד שמח ובקשרי חברות חמים. הם סיפרו שכל הצוות במחלקות התחלף כבר מספר פעמים וכן התחלפו מנהלי המחלקות ואף המנהל שמעל שתי המחלקות גם יחד..
מסרים לא מילוליים עוברים בין אנשים מתת מודע ישירות לתת המודע, מבלי שנרגיש, לדוגמה, גם בדור שלישי לשואה נמצא מזווה מפוצץ במזון, למרות שלא הם ואף לא הוריהם חוו בחייהם מחסור במזון, בכל זאת עברה לה כנראה התחושה שהעולם הזה אינו בטוח..
 
אז איך מצליחים לחשוף את המסרים הלא מילוליים?
המכון לאבחון ושינוי תפישות, פועל כבר 11 שנים בעולם של מחקרי צרכנים, במהלך השנים, פיתחנו כלי אבחון ברובד הלא מילולי, המבוססים על פיתוחים של דר' קלוטייר, פסיכיאטר וחוקר שטיפל בילדים אוטיסטים לפני 20 שנה, ומצא כיצד לתקשר עמם בכלים לא מילוליים.
הרחבנו והתאמנו את הכלים ואנו משתמשים בהם בקבוצות מיקוד חווייתיות ובעזרתם חושפים את התפישות הלא מילוליות שעוברות בארגון, לאחר מכן אנו יוצאים לשנותן בתהליך מובנה.
תהליכים כאלה ביצענו במשרד הרווחה, חברת החשמל, בנקים, חברות ביטוח, תשלובות מזון ועוד..

עוד מאמרים בנושא:

תת מודע קהילתי – הקדמה :   מהו תת מודע קהילתי?     –   לחצו

תת מודע קהילתי  –  פרק 1 :   בין גמישות לנוקשות         –   לחצו

_____

להצגת ניתוחי מקרה מפרוייקטים שביצענו, מוזמנים ליצור קשר

מלכה אשר – מייסדת ומנהלת המכון

aware – המכון לאבחון ושינוי תפישות

malka@aware.co.il

054-4755162